Amhult - Stadens plus
Huvudidé - Planutformning - Grönstruktur - Trafikstruktur
Gatutyper - Gårdsutformning - Gågata/torg & markbehandling - Kostnader

Vy mot kyrkan och Stora torget vid entrén från söder

Huvudidé
En strävan med detta förslag är att skapa ett komplett samhälle som har egen identitet, god funktion, höga trivselvärden och attraktivitet.

Faktaruta


Förslaget medger en stor flexibilitet men innehåller enligt våra antaganden:

• 20000 m2 butiker

• 21000 m2 kontor, hotell, kyrka, sport

• 450 bostäder, 1–5 rum och kök

• Hushöjder 1–4 våningar

• Parkeringsplatstillgången med dubbelutnyttjande är enligt ovanstående beräkningar
- 330 parkeringsplatser i garage
- 1270 parkeringsplatser på mark

• Exploateringstalet är ca 0,6

Klicka på bilden för en större version (468k)

Blandade verksamheter
För att åstadkomma detta blandas olika verksamheter så att de berikar varandra utan att i onödan störa varandra. Bostadsområden får mer liv om det finns arbetsplatser inblandade. Butiker får bättre underlag om det är både boende och arbetande i närheten. Arbetsområden blir tryggare om det finns boende omkring. Parkeringsplatser kan dubbelutnyttjas, liksom fritidsanläggningar, parker med mera. Utmaningen är att åstadkomma ”den goda blandningen” som ger ett långsiktigt hållbart samhälle. När butiker blandas in i bostadskvarter måste gårdssidan vara levande. Butiken kan ha personalrum och uteplats mot gården eller så kan bostaden ovanför ha entré eller ett rum i markplanet mot gården. Nattöppna restauranger läggs inte i bostadskvarter utan inne i butiksgallerior eller kontorshus. Med den typen av åtgärder kan man få ett spännande köpcentra som också är ett trivsamt bostadsområde
– en stadsdel med liv och puls.

Småskalig kvartersstad
En annan åtgärd för att uppnå ett samhälle med många plusvärden är att utgå från den småskaliga kvartersstaden med många klassiska stadsmiljövärden. Med denna stadstyp kan man få tydligt markerade offentliga rum och åstadkomma intressanta sekvenser av platser och mellanliggande stråk. Bland ingredienserna finns stora torget, stadsparken, huvudgatan, gågatan, lilla torget, lilla parken, gränderna, galleriorna, kyrkan med mera – allt i en nära blandning med butiker, kontor och bostäder. I en sådan stadsmiljö kan trivsel och variation lätt uppnås även om byggnaderna är ganska lika varandra. Husens utformning med taklutningar, gavelspetsar och burspråk med mera har dock en stor betydelse för hur de offentliga rummen förstärks och upplevs.

God tillgänglighet
Det ska vara god tillgänglighet till butikerna för bilburna, gående, cyklande, bussresenärer och rullstolsburna. Motsvarande gäller kontorslokalerna och det ska vara lätt för besökare att hitta kontoren, hotellet med mera.
Nästan alla bostäder är tillgängliga för rullstolsburna, direkt från marken eller via hiss. Tillgängligheten gäller också människor emellan. I parker, på torg och utmed stråk ska det vara inbjudande att uppehålla sig och njuta av folklivet. I anslutning till bostäderna ska det finnas trädgårdar eller uteplatser och på bostadsgårdarna ska det finnas flera sittgrupper. På så sätt kan många uppehålla sig i utemiljön och det blir lätt att känna igen och lära känna sina grannar. Detta kan gälla oavsett om det är boende eller arbetande i kvarteret.

Social hållbarhet
Gott om mötesplatser i utemiljön är en av grundstenarna till social hållbarhet i detta samhälle. En annan är att det blir ett varierat utbud av bostäder så att det blir en rik blandning av människor och så att man kan byta bostad inom området. God social hållbarhet kan bidra till god ekonomisk hållbarhet.

Ekonomisk hållbarhet
Ekonomisk hållbarhet uppnår vi också om vi kan åstadkomma hög köptrohet, det vill säga att många i närområdet och i kommundelen väljer Amhult istället för köpcentra i centrala Göteborg. Här finns möjlighet att erbjuda ett stort utbud av butiker i en unik och attraktiv miljö, med god tillgång till parkeringsplatser. Några butikslägen har parkeringar på flera sidor. Andra är placerade utmed attraktiva gågator, innegallerior och torg. Med ett rikt utbud av butiker och restauranger blir kontorslokalerna attraktiva och ekonomiskt bärkraftiga. Med tillgång till småstadens puls och rikliga plusvärden blir bostäderna också långsiktigt värdefulla och bidrar därmed till den ekonomiska hållbarheten för stadsdelen.

Ekologisk hållbarhet
Ekologisk hållbarhet kan uppnås om Amhult blir ett alternativ för arbetande och köpande istället för att de reser till centrala Göteborg. Ur sociala nätverk föds också ett engagemang och ett ansvar som kan bidra till den ekologiska hållbarheten. Det stora antalet lägenhetsträdgårdar kan bidra till lokal odling och ekologisk mångfald. Det kommer också att finnas avsättning för allt organiskt material som komposteras
till mull. Många tak kan förses med sedumtak som bromsar dagvattenflödena och ökar möjligheten till lokalt omhändertagande, tillsammans med dammarna. Tät och låg bebyggelse i kombination med riklig trädplantering minskar värmebehovet i detta blåsiga område.

tillbaka

Planutformning
Utifrån det högst preliminära program som funnits har vi tagit fram ett planförslag som visar var det mesta kan ligga om det blir av. Det finns många strategier i planutformningen men också stor flexibilitet. Området är indelat i fyra storkvarter som omges helt eller delvis av gator med hög trafikkapacitet. Det ena storkvarteret ligger mellan dammen och huvudgatan som har bra butikslägen. Där ska bottenvåningarna vara förhöjda så att butiker ryms. I övrigt är området lämpat för bostäder och passar särskilt för dem som vill ha lugna lägen. En del av bebyggelsen klättrar uppför slänten och är utformad så att den utgör en trevlig och trygg länk mellan dammen och centrala Amhult. Under kvarteret närmast dammen är ett garage placerat. Inom detta storkvarter finns också kyrkan och Stora torget.
Storkvarteret söder om innehåller de flesta butikerna och parkeringarna men också bostäder, en liten park samt gågator och småtorg. Här kommer det mest intensiva folkmyllret att vara.
Det mittersta storkvarteret innehåller de två befintliga terminalbyggnaderna, en stadspark samt bad, bollhall och ett hotell. I anslutning till storkvarteret, söderut ligger också en bollplan.
Det östra storkvarteret innehåller en stor del bostäder men också en del butiker och kontor samt ett centralt grönstråk.
Storkvarteren är indelade i mindre kvarter mellan vilka det kan vara gränder, gågator, parkeringsytor eller grönytor. Kvarteren bildar ett finmaskigt rutnät där gående lätt kan ta sig fram med god orientering. Rutnätet är inte alltför strikt utan uppmjukat för att bryta vindar och undvika monotoni. Med bil kan man enkelt ta sig fram i ett stormaskigt rutnät men inte överallt i det finmaskiga nätet. Hur man än rör sig kommer man att uppleva sekvenser av tydliga platser och stråk. Stor variation i innehåll och utformning ska locka till promenader i stadsmiljön. Människor kommer därmed att röra sig längre sträckor till fots än vad som är vanligt i mer stereotypa områden.

tillbaka

Grönstruktur
Grönskan är en viktig del i planen för Amhult. Dels behövs det rikligt med träd för att minska effekten av vindarna. Dels ger grönskan höga trivselvärden. Grönstrukturen är också en förutsättning för den ekologiska mångfalden. Norr om området finns rikligt med grönska. Likaså är det stora grönområden söderut. Den trädplanterade huvudgatan förbi torget, i nordsydlig riktning utgör en grön korridor mellan dessa gröna kärnområden. Likaså finns ett stråk via bollplanen, centrala stadsparken, mellan terminalbyggnaderna och upp. I den södra änden av detta stråk har vi föreslagit en gångbro över trafikleden, vilken gärna kan vara utformad som en ekodukt.När nya rondellen byggs kan man också anlägga en grodtunnel under leden. Förutom de allékantade huvudgatorna finns trädplanterade gågator och gränder. Utmed Gösta Fränkels väg är det särskilt viktigt med träd för blåstens skull. Det bör vara trädplanterat på båda sidor om leden och då kan man ta hänsyn till att den kommer att breddas.
Till grönstrukturen hör också gårdar, lägenhetsträdgårdar och förgårdsmark. Därtill kommer den centrala parken som är en grön oas mitt i området. Parken är tillräckligt stor för att innehålla varierade parkfunktioner. Den centrala dammen hjälper till att dela in parken i olika avdelningar. Österut, i nästa kvarter finns ett smalt parkstråk som en förlängning av parken. Där finns bland annat en central lekplats för det kvarteret. Även i kvarteret västerut finns en central park med lekplats, minigolf och platser för uteserveringar. Denna park har också en liten damm med vatten från en bäck som följer berget ner norrifrån, förbi kyrkan och under Gamla Flygplatsvägen. Från dammen fortsätter vattnet via gågatan till det lilla handelstorget.

tillbaka

Trafikstruktur
Amhult har fått en tydlig trafikstruktur. Färdas man med bil i området finns det ett stormaskigt rutnät av kapacitetsstarka gator att hålla sig till. Det är ett förhållandevis rätvinkligt system så att man inte tappar orienteringen. Så fort man lärt känna området vet man att de ”snabbaste” gatorna och de största parkeringytorna finns i söder. Emellertid kan man ta sig fram enkelt även i de norra delarna och hitta parkeringsplatser nära sina målpunkter.
Busshållplatser är föreslagna i anslutning till Stora torget Dit kommer man snabbt och enkelt såväl öster och väster ifrån som söderifrån med den nya föreslagna rondellen.
För cykeltrafik finns ett gent östvästligt stråk som till stora delar följer bergskanten och som ansluter till gamla flygplatsvägen vid etapp I. Det finns också ett omfattande gångvägssystem genom storkvarteren samt norrut från Stora torget och söderut från bollplanen.

Parkeringsplatser
Det är alltid svårt att kombinera rikligt med parkeringar med en stadsmässighet och god ekonomi. Vi har en hel del parkeringsplatser i form av öppna ytparkeringar. En del av dem ligger i områdets södra del där de kombineras med trädplanteringar som är mycket viktiga för lokalklimatet. Vi har dock strävat efter att bryta ner parkeringsytorna i mindre delar med hus emellan. I övrigt finns kantstensparkeringar och mindre parkeringsytor på kvartersmark. En del är i mindre garage. Vi föreslår inte bara friliggande garagebyggnader utan också olika varianter som är integrerade i bostads-, kontors- och butiksbyggnader. På det sättet bidrar de bättre till stadsmässigheten och skapar dessutom möjligheter till högre exploatering. Det vi undvikit, av kostnadsskäl, är garage i källare och i flera plan. Endast i slänten mot dammen är det ett garage i två plan.
Parkeringsplatserna är dimensionerade för 1,1 bilar/bostad, 50 bilar/1000m2 butik, 20 bilar/1000m2 kontor och övrigt.
Området innehåller cirka 1000 parkeringsplatser på mark och 270 parkeringsplatser i garage. Av dessa räknar vi med att 150 är ”öronmärkta”. Återstående parkeringsplatser kan dubbelutnyttjas till drygt 40 procent. Sammanlagt motsvarar detta 1600 parkeringsplatser för hela området.
Behovet är 500 parkeringsplatser för bostäder, 1000 parkeringsplatser för butiker och 410 parkeringsplatser för kontor med mera, vilket blir 1900 platser om man inte dubbelutnyttjar.

tillbaka

Gatutyper
Här redovisas några typiska gatusektioner i förslaget.

Ett exempel på lokalgata som kännetecknas av en allé med körbana i mitten. En fil i vardera körriktning och kantstensparkering under träden. Förgårdar ligger närmast husfasaderna.

Ett exempel på smal lokalgata som kännetecknas av en allé med körbana i mitten. Kantstensparkering under träden. Förgårdar ligger närmast husfasaderna.

Ett exempel på huvudgata som kännetecknas av en allé med körbana i mitten med en fil i vardera körriktning. Kantstensparkering under träden och cykelbana i anslutning till trottoar. Förgård ligger närmast den ena husfasaden.

Ett exempel på huvudgata som kännetecknas av en allé med körbana i mitten. En fil i vardera körriktning med busshållplatser och gångytor. Förgårdar ligger närmast husfasaderna.

tillbaka

Gårdsutformning
Gården är en viktig del för trivseln och utvecklingen av det sociala livet. Gården kan vara en utmärkt mötesplats mellan människor om den utformas medvetet. Vi föreslår att betydande delar av gården avsätts till lägenhetsträdgårdar för de bostäder som har kontakt med markplanet. Det ger de boende där en anledning att ofta vistas ute. Därutöver föreslår vi att den gemensamma gårdsytan förses med flera sittgrupper så att vem som helst kan gå ut på gården utan att uppleva man ockuperar hela gården. Ett måtto här är att en gård som är bra för vuxna också är bra för barn. Om de vuxna umgås under trevliga former så gör också barnen det. Barn kan dessutom ha mycket roligt med andra saker än färdiga lekredskap. Om gården är tillräckligt stor föreslår vi att delar av den upplåts som mindre odlingslotter för de som bor eller arbetar högre upp i huset. En gård som är utformad på detta sätt kommer inte bara att befrämja sociala nätverk. Den kommer också att vara mycket billig i drift, helt enkelt på grund av att de som nyttjar den också kommer att sköta om den av egen kraft och vilja.

tillbaka

Gågata/torg – markbehandling
I småstaden finns ingen impedimentmark utan all mark har en funktion, som ska gå att förstå av marbehandlingen. Här nedan visas några detaljerade exempel på hur vi tänker oss markplaneringen.

Sektion från dammen och neråt

A Fasader mot sydost

B Fasader mot nordöst

C Fasader mot norr

tillbaka

Kostnader
I förslaget behålls huvuddelen av gator och ledningar i befintliga lägen. På vissa sträckor ändras gatustrukturen, där vi anser att det är värdefullt för att uppnå en fysisk miljö med många kvaliteter och långsiktig ekonomisk attraktivitet. I dessa fall återanvänds underbyggnaden i stor utsträckning för parkeringsytor, torg och liknande.
Majoriteten av parkeringsplatserna utformas som öppna platser på mark. I några fall föreslår vi garageplatser i ett plan på mark. Endast i ett fall föreslår vi ett garage i två plan, men fortfarande ovan grundvattennivån. Det ligger dessutom i ett läge med goda grundläggningsförhållanden.
Den bebyggelse vi föreslår utgår från ett fåtal moduler som kan kombineras på olika sätt och varieras med olika fasadmaterial och kulörer. Vi föreslår i huvudsak trä och puts vilket ger låga byggkostnader.

Kostnadsfördelning
Planförslaget är inte utformat med hänsyn till fastighetsindelningen. Vi förutsätter att de fastigheter som får stora värdeökningar i och med kommande detaljplan också får ta en stor del av generalplanekostnaderna.

tillbaka